یکی از مواردی که در سازمانها و کسب و کارها دیده می شود، روش تصمیم گیری ها در سازمانهاست . در جلسات تصمیم گیری مدیران عالی معمولا به دنبال تایید گرفتن و بله شنیدن از کارمندانشان هستند و به این نکته توجه ندارند که اگر همه با شما موافقت کنند این به معنی درست بودن تصمیم نیست . در صورتی که مدیران باید مراقب بله گوهای متملق باشند و این شکل از تصمیم گیری نه فقط یک تصمیم گروهی محسوب نمی شود بلکه کاملا یک تصمیم فردیست و این احتمال وجود دارد که خود مدیر را هم به اشتباه بیندازد . یک مدیر موفق همیشه به دنبال آن است که همه نظرات گفته شود حتی نظرات مخالف تا همه ابعاد موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و در آینده نظر بررسی نشده ای که باعث اختلاف نظر شود وجود نداشته باشد و همه به یک دیدگاه واحد برسند . آنها به دنبال اتفاق آرا نیستند بلکه به دنبال رسیدن به یک فکر ، هدف و احساس مشترک هستند تا در اجرا دچار تعارض نشوند .
پیشنهاد می شود اگر مدیر هستید در جلسات به نکات زیر توجه نمایید
- اگر رئیس هستید موضع خودتان را بعد از همه بیان کنید
- اطمینان پیدا کنید صدای همه شنیده می شود
- کسانی که ساکت هستند را وادار به صحبت کنید ، آنها مخالفینی هستند که از مخالفت در جمع از شما هراس دارند با خجالتی های با استعدادی هستند که نمی توانند نظر خود را اعلام کنند و ممکن است نظرات مهم خود را در جایی که دیگر در کنترل شما نیست بیان کنند .
- علاقه مند باشید بهترین روش وتصمیم را پیدا کنید نه آن روشی که شما دوست دارید
و در پایان به این نکته توجه کنید ( اگر همه مثل هم فکر می کردند ، دیگر کسی فکر نمی کرد )
با آرزوی موفقیت
محمد توفیقی
99/9/23