مشاوره مدیریت و کارآفرینی

در مورد دنیای مدیریت و کارآفرینی

۱۶ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

مراقب بله گو ها در سازمان باشید

بسمه تعالی 

یکی از مواردی که در سازمانها و کسب و کارها دیده می شود، روش تصمیم گیری ها در سازمانهاست . در جلسات تصمیم گیری مدیران عالی معمولا به دنبال تایید گرفتن و بله شنیدن از کارمندانشان هستند و به این نکته توجه ندارند که اگر همه با شما موافقت کنند این به معنی درست بودن تصمیم نیست . در صورتی که مدیران باید مراقب بله گوهای متملق باشند و این شکل از تصمیم گیری نه فقط یک تصمیم گروهی محسوب نمی شود بلکه کاملا یک تصمیم فردیست و این احتمال وجود دارد که خود مدیر را هم به اشتباه بیندازد . یک مدیر موفق همیشه به دنبال آن است که همه نظرات گفته شود حتی نظرات مخالف تا همه ابعاد موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و در آینده نظر بررسی نشده ای که باعث اختلاف نظر شود وجود نداشته باشد و همه به یک دیدگاه واحد برسند . آنها به دنبال اتفاق آرا نیستند بلکه به دنبال رسیدن به یک فکر ، هدف و احساس مشترک هستند تا در اجرا دچار تعارض نشوند . 

پیشنهاد می شود اگر مدیر هستید در جلسات به نکات زیر توجه نمایید 

  • اگر رئیس هستید موضع خودتان را بعد از همه بیان کنید 
  • اطمینان پیدا کنید صدای همه شنیده می شود 
  • کسانی که ساکت هستند را وادار به صحبت کنید ، آنها مخالفینی هستند که از مخالفت در جمع از شما هراس دارند با خجالتی های با استعدادی هستند که نمی توانند نظر خود را اعلام کنند و ممکن است نظرات مهم خود را در جایی که دیگر در کنترل شما نیست بیان کنند . 
  • علاقه مند باشید بهترین روش وتصمیم را پیدا کنید نه آن روشی که شما دوست دارید                                                                           

و در پایان به این نکته توجه کنید  ( اگر همه مثل هم فکر می کردند ، دیگر کسی فکر نمی کرد )

با آرزوی موفقیت 

محمد توفیقی 

99/9/23

 

۲۳ آذر ۹۹ ، ۲۳:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

مدیر بد نباشیم

بسمه تعالی

مدیر بد نباشیم

مدیر بد  :

  1. می گه من که گفته بودم : هر وقت مشکلی به وجود میاد میگه من که گفته بودم
  2. می گه اینی که من می گم : و اصلا به نظرات دیگران توجه نمی کنه
  3. می گه تو مقصری : همه پیشرفت ها رو خودش مصادره می کنه و همه مشکلات رو گردن کارمنداش می ندازه
  4. نمی گه عالی هستی : هر کاری کارمنداشکنن یه ایرادی توش پیدا می کنه تا پررو نشن
  5. منت می گذاره : کارهایی شما وظیفه اس کارهای خودش رو مهم می دونه و منت می زاره
  6. مدیر فضول : تو همه کار ها دخالت می کنه و می خواد تو ریز ترین کارها هم نظر بده
  7. می گه همیشه حق با منه و می خواد به همه بگه من بهتر از همه می فهمم
  8. دوست داره همه ، همه جا ، همه وقت ، گوش به فرمانش باشن

مدیر بد نباشیم

محمد توفیقی

99/9

۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۳:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

چرا کارمندان آنطور که می خواهیم کار نمی کنند ؟

بسمه تعالی

 

چرا کارمندان آنطور که می خواهیم کار نمی کنند ؟

  1. نمی دانند که باید چه کار کنند : برایشان درست توضیح بدهید و برای هر پستی تو سازمانت شرح شغل بنویس
  2. نمی دانند چطور آن کار را انجام بدهند : یک بار به آنها آموزش بدهید یا از یک حرفه ای برای آموزش کمک بگیرید و برای آنها چک لیست درست کنید تا کارهایی که باید انجان بدهند را تیک بزنند
  3. شاید دلیل انجام کار را  نمی دانند : نتایج کارهای انجام شده را به آنها نشان دهید و اهداف را برایشان تشریح کنید.
  4. فکر می کنند روش مدیر موثر نیست :اجازه بدهید خودشان امتحان کنند و از آنها بخواهید نتایج را با شما به اشتراک بکذارند.
  5. شاید فکر می کنند کار نشدنی است : یا خودتان یک بار انجام بدهید یا از یک خبره بخواهید آن را یکبار در حضور همه انجام بدهد.

 

  • اگر می خواهید مدیر موفقی باشید از اتاق خودتان بیرون بیایید و در کنارکارمندانتان قرار بگیرید و آنها را در وسط میدان رهبری کنید .

محمد توفیقی 

99/9

۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۳:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

تئوری jobs to be done

بسمه تعالی

Jobs to be done

همه شرکتها ، سازمانها و کسب و کارها می خواهند نیاز مشتریان خود را برآورده کنند اما سوال اصلی اینجاست ، نیاز مشتری واقعا چیست ؟

گاهی درک درست نیاز واقعی مشتریان آنطور که به نظر می آید ساده نیست و نیاز به عمیق شدن در رفتارها ، تفکرات و سبک زندگی مشتریان است تا به درک درستی از ماهیت واقعی نیاز آنها را به دست آوریم .

نیاز ها به خودی خود همه چیز در مورد رفتارها را توضیح نمی دهد ، گرسنگی تنها عامل انتخاب یک رستوران نیست و عوامل دیگری که برای شخص از اهمیت بالایی برخوردار است اما دیده و گفته نمی شود در انتخاب یک رستوران در میان رستورانهای فراوان وجود دارد . احترام ، سکوت ، تمیزی و بهداشت ، دنج بودن ، شلوغی ، شخصیت و سطح اجتماعی و بسیاری از عوامل پیدا و پنهان دیگردر انتخاب ما تاثیر گذار است .

ما یک لباس را برای اینکه فقط ما را از سرما و دید دیگران حفظ کند انتخاب نمی کنیم بلکه بسیاری از نیازها و خواست های اجتماعی ، سلیقه ای ، احساسی ، شخصیتی و جایگاهی ما نیز در انتخاب یک لباس تاثیر زیادی دارد .

محصولات برای انسانها کارکرد های دیگری بجز کارکرد اولیه آن دارد و انسانها محصولات را برای کارکردهای پنهان بسیاری که در آنها وجود دارد از بین محصولات مشابه گوناگون انتخاب می کنند .

ساعت رولکس شاید از نظر کیفیت و کارکرد با ساعتهای دیگر فرقی نداشته باشد اما چیزهایی بجز زمان به مشتریان خود می دهد که حاضرند هزاران دلار بیشتر برای داشتن آن هزینه کنند .

این نیازها و خواسته ها گاها بسیار پنهان و دور از دید عموم ، حتی خود مصرف کنندگان است .

هنری فورد موسس کارخانه فورد در مصاحبه ای در مورد نیاز مشتریان اینطور گفت که اگر از مشتریان می پرسیدم که به چه چیز نیاز دارند آنها به من می گفتند ارابه هایی با اسب های تند روتر و نه اتومبیل ، زیرا خود آنها هم به درستی نمی دانستند که به چه چیز نیاز دارند ، بله درست است در بسیاری از موارد مشتریان هم تعریف درستی از نیاز خود ندارند و کشف نیازواقعی مشتریان ، تفاوت بین موفقیت و شکست کسب و کارها را رقم می زند .

تئوری jobs to be done      یا ( کارهایی که باید انجام داد ) ، یک لنز جدید برای بدست آوردن بینشی نو از مشتری و نیازهای اوست و ذهن را در مورد ارزش ، تولید محصول و بازاریابی متحول می کند .

این تئوری از دل یک اتفاق در مجموعه رستورانهای مک دونالد خود را نمایان کرد ، وقتی شرکت ، محصول جدیدی به نام میلک شیک را به سبد محصولات خود اضافه کرد . این محصول درابتدا با استقبال بسیار کمی مواجه شد و تیم بازاریابی مک دونالد در پی اصلاح این مشکل بر آمدند ابتدا به این فکر افتادند که محصول را ارتقا دهند ، شکلاتی تر ، تکه های میوه بیشتر ، شیر پر چرب تر ، بسته بندی جذاب تر و حتی ارزانتر اما در فروش هیچ تغییری اتفاق نیفتاد و در مصاحبه با مشتریان هم چیز زیادی نمایان نشد ، همه محصول را دوست داشتند و نظر خاصی دیگری نداشتند . سپس تیم تحقیقاتی شروع به رسد مشتریان محدود این محصول کرد . مشخص شد تعداد زیادی از مشتریان قبل ساعت 9 صبح آن را می خرند ، آنها تنها هستند و برای خوردن نمی ایستند و سریع آنجا را با میلک شیک ترک می کنند .

آنها فهمیدند مشتریان فقط محصول را نمی خرند ، بلکه برای کار مشخصی آن را بکار می گیرند ، آنها از خریداران پرسیدند اگر میلک شیک نخرید چه چیز دیگری به جای آن می خرید ، آنها موز ، دونات و یا کیک های دیگر را به جای آن می خریدند تا در مسیر خود به سمت محل کار در اتومبیل خود میل کنند تا در حین رانندگی آنها را هم سرگرم کند و هم وعده صبحگاهی مناسبی داشته باشند اما میلک شیک را ترجیح می دادند چون آنها را برای چند ساعت سیر نگه می داشت و موارد دیگر اتومبیل و دستهای آنان را در هنگام رانندگی کثیف می کرد .

مک دونالد بعد از این تحقیقات 2 اقدام انجام داد

1 : پروسه خرید را راحت کرد و کیوسک هایی در بیرون تدارک دید تا مشتریان بتوانند سریع و بدون نیاز به پیاده شدن از اتومبیل ، میلک شیک بخرند

2 : قطر نی ها را کم کرد تا محتویات درون ظرف دیرتر تمام شود

بعد از مدتی کوتاه بدون اینکه نیاز باشد کیفیت و قیمت میلک شیک را تغییر دهد به فروش بسیار بالایی برای محصول خود دست پیدا کند .

تئوری jobs to be done      در پی آن است تا کارکردهای پنهان و دیده نشده محصولات را برای صاحبان کسب و کارها شفاف کند تا محصولات آنها کارهایی که باید انجام دهد را برای مشتریان به درستی انجام دهد .

در این تفکر فقط رقبای ما که محصولات شبیه به ما تولید می کنند رقیب ما نیستند بلکه هر سازمانی که راه حل مشکل مشتریان ما را داشته باشد رقیب ما محسوب می شوند .

کسب و کارها نباید فقط روی محصول خود و توسعه آن متمرکز باشند  بلکه باید روی نیاز و کارکردهای محصول متمرکز باشند تا محصول آنها به موفقیت برسد .

تحقیقات جهانی نشان داده است از هر 300 محصولی که تولید آزمایشی می شود فقط یک محصول وارد تولید انبوه می شود و مورد اقبال مشتریان قرار می گیرد .

وقتی شما از لنز JTBD  به بازاریابی و محصول نگاه می کنید همه چیز متفاوت است و بازارها حول محصولات و مشتریان نیست بلکه حول کارهایی که مشتریان برای رفع آن نیاز انجام می دهد است . مشتری ، خریدار نیست ، بلکه اجرا کننده کار است .

شاخص های JTBD

  1. فعالیت را درست توصیف کنید ( کسی که می خواهد مته شماره 3 بخرد ، واقعا یک مته شماره 3 نمی خواد ، بلکه یه سوراخ شماره 3 روی دیوار خونه برای نصب تابلو می خواد )
  2. ببینیم در گذشته مشتریان نیاز خود را چگونه برآورده می کردند و جایگزین ما چیست
  3. درک کنید چه چیز به مشتریان انگیزه می دهد
  4. احساس مشتری نسبت به محصول ما چیست
  5. چه کسی ، چه زمانی ، چرا ، چگونه ، در چه شرایطی و با چه ویژگی هایی مشتری ماست

 

برای اینکه با دید JTBD به محصولات خود نگاه کنیم باید موارد زیر را به درستی درک کنیم

  1. مشتری چه کسی است
  2. مشتری می خواهد چه کاری انجام دهد
  3. نتایج مورد نظر مشتری چیست
  4. ارزش گذاری مشتری چگونه است
  5. همه مشتریان یکسانند یا متفاوت
  6. محصولات ما چه باید بکنند
  7. چه احساسی را به مشتری منتقل می کنیم
  8. و در آخر محصول ما چه کارکردهای پنهانی برای مشتریان می تواند داشته باشد

 

با سپاس فراوان

محمد توفیقی

99/9/21

۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۳:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

مشکلات هدف گذاری در کسب و کارها

بسمه تعالی 

یکی از مشکلاتی که بسیار زیاد دیده می شود در کسب و کارها و همچین بین اشخاصی که می خواهند یک کسب و کاری را راه اندازی کنند و یا توسعه بدهند این هست که هدف گذاری و تصمیمات را بر پایه امید می گذارند یعنی امید دارند که کاری که می کنند و یا می خواهند راه اندازی کنند درست هست . اغلب دیده می شود که چند نفر که تخصص لازم را ندارند و یا اصلا در زمینه کاری مورد بحث هیچ تجربه ای ندارند دور هم جمع می شوند و با تحلیل سطحی که بر پایه برداشتهای شخصی و نگاه انفرادی خودشون هست تصمیم به راه اندازی کسب و کاری خاص می گیرند و امیدوارند که اون کسب و کار هم درست باشه و به سود دهی هم برسه . این اشخاص که کم هم نیستند پشت درهای بسته دفتر کار شون می نشینند و بدون تحلیل کارشناسی و یا مشاوره از آدم های کاردان یا متخصص و با تجربه در آن رشته خاص و فقط بر پایه امید ،یک کسب و کار را راه اندازی می کنن و یا باهم شریک می شوند و پس از چند وقت با شکست مواجه می شوند و تقصیر را یا گردن هم یا گردن شرایط و دولت می اندازند . در صورتی که قبل از شروع هیچ تحلیل درست ، داده های مطمئن و یا حتی هیچ برنامه ریزی و امکان سنجی مدون و نوشته شده ای ندارند و هزینه برای مشاوره ، تدوین طرح کسب و کار و .... را اضافه می دانند .

با تشکر 

محمد توفیقی

99/9

۱۸ آذر ۹۹ ، ۱۹:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

قدرتمند ترین عامل انگیزش کارمندان

بسم تعالی

قدرتمند ترین عامل انگیزشی 

اگر شما صاحب یک کسب و کار یا مدیر عالی یک سازمان هستید بهتر است خودتان نه کسی را تشویق کنید و نه تنبیه ، چون اگر کسی را تنبیه کنید ممکن باعث کینه ورزی بشود و اگر کسی را تشویق کنید باعث احساس تبعیض یا حسادت بین کارمندان می شود ، پس بهتراست یک سیستم تشویق و تنبیه داشته باشید و شخص این کار را انجام ندهد

  • اما لازم است هرچند وقت یکبار به بهانه یک مناسبت خاص یک تشویق خاص هم برای کارمندان برتر درنظر بگیرید ،
  • این نکته را در نظر داشته باشید که پول یا مثلا سفر تفریحی و مشوق های نقدی زیاد پایدار نیست
  • گروه مشاوران مکنزی معتبرترین شرکت مشاوران مدیریت در جهان قدرتمندترین عامل انگیزشی را تشویق و تشکر در مقابل دیگران می داند چون احساسی را به فرد می دهد که تمام شدنی نیست .
  • درپایان یک نکته مهم : اگر بابت شرح وظایف به کارمندان پاداش بدهید یک عادت بد به جای می گذارید .  
  • با تشکر  محمد توفیقی
۱۸ آذر ۹۹ ، ۱۸:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

دردسرهای داشتن مجوز !

بسمه تعالی 

من به عنوان یک پرورش دهنده ماهی حدود هشت سال پیش کارم رو شروع کردم ، برای گرفتن مجوز دوندگی های زیادی کردم و تقریبا سه سال طول کشید تا از هفتاد خان رستم رد بشم و برای سایت پرورش ماهی مجوز بگیرم  ، البته تو اون سه سال کارم رو انجام می دادم و تقریبا هیچ مشکلی نداشتم و کسی هم از من مجوز نمی خواست ، اما به هر حال می خواستم فعالیتم قانونی باشه و اینکه شاید با داشتن مجوز بتونم از مزایای اون استفاده کنم ( که هیچ مزایایی نداشت ) .

خلاصه بعد از سه سال تونستم مجوز بگیرم ، که تازه مشکلات من شروع شد ، تمام اداره های دولتی مربوطه به سمت من و کسب و کارم حمله کردند ، شیلات ، بهداشت ، آب ، منابع طبیعی ، اداره کار و ...... و هر روز یه قانون و یه خواسته و یه مشکل سر راه من قرار می دادند . وقتی از اونها می پرسیدم که تا حالا کجا بودین و چرا تو این سه سال کسی با من کاری نداشت تو جواب می گفتن خوب اون موقع مجوز نداشتی !!!!!

۱۷ آذر ۹۹ ، ۲۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

مجوز تولید عجیب

بسمه تعالی

یکی از عجیب ترین اتفاقات در اداره ها که برای من افتاد در اداره شیلات استان ... بود . من بعد از خرید یک قطعه زمین مناسب برای پرورش ماهی در استان مورد نظر و تحقیقات فراوان ، برای اخذ مجوز به اداره شیلات مرکز استان مراجعه کردم ، بگذریم از اینکه همه به من توصیه کردند که دنبال دردسر نگرد و برو کار خودت رو چراغ خاموش انجام بده که بعدا معلوم شد درست می گفتن ( که در یک نوشته جدا شرح می دم ) بعد از مراجعه معلوم شد برای گرفتن مجوز باید از 17 سازمان و ارگان و اداره مختلف باید تاییدیه و مجوز بگیری مثل اداره آب ، برق، شهرداری، جنگلبانی ، محیط زیست ، امور اراضی ، بهداشت, فنی مهندسی ، و....... بعد از مراجعه به این سازمانها متوجه شدم که هر کدام از این ادارات مراحل و تاییدیه های خودش رو می خواد و هر کدوم بازرسی خودش رو باید انجام بده که این موازی کاری ادارات هم برام عجیب بود اما نکته اینجا بود که تایید هر سازمان با روند اداری موجود از چند هفته تا چند ماه طول کشید و بلاخره بعد از گذشت چند سال من موفق شدم تمام مراحل رو طی کنم و مجوز رو بگیرم اما ..! مجوزی که به من دادن یک ساله بود و به تاریخ دو سال قبل !!!! یعنی برای گرفتن یک مجور یک ساله من سه سال دوندگی کردم و بعد مجوزی به من دادن که دو سال قبل تر مدتش تمام شده بود !!!!!! وقتی این جریان رو برای مسئول مربوطه گفتم و با تعجب ازش پرسیدم که این دیگه چه جور مجوزیه ؟ گفت برو شانس آوردی همین رو هم گرفتی ، بقیه همین رو هم نمی تونن بگیرن ! 

 

۱۷ آذر ۹۹ ، ۱۲:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

قوانین عجیب در اداره !

بسمه تعالی 

چند وقت پیش برای تمدید مجوز پرورش ماهی و همچنین مجوز افزایش برداشت از 20 تن درسال به 50 تن درسال به شیلات منطقه مراجعه کردم ، سازمان شیلات مجوز افزایش تولید را منوط به مجوز افزایش برداشت آب از چاهها کرده و من را به اداره آب منطقه ارجا داد . در اداره آب به من گفتند که امکان برداشت بیشتر نیست و سیاستهای اجرایی بر پایه کمترین برداشت از منابع آبی در کشور تنظیم شده . با اینکه پرورش ماهی هدر رفت آب کمی داره اما این نکته برای من قابل قبول بوذ و به شیلات برگشتم و از اونها خواستم مجوز افزایش تولید را برای من صادر کنند بدون افزایش آب و به اونها گفتم که می تونم بدون اینکه حتی یک لیتر اب اضافه برداشت کنم می تونم با برگشت آب خروجی و تسفیه آب ظرفیت تولیدم رو افزایش بدم و برای این کار با تکنولوژی aot که جدیدترین تکنولوژی در پرورش ماهی هست این کار رو انجام می دم . برای نصب این دستگاه هزینه بسیار زیادی کردم و وام گرفتم اما در کمال تعجب شیلات به من گفت ما نمی تونیم مجوز افزایش تولید به شما بدیم چون بخش نامه ما فقط به مقدار آب مصوب اداره آب توجه داره و اصلا کاری نداره که شما از چه روشهایی برای تولید استفاده می کنی . ! و به ازای هر لیتر مجوز اداره آب به شما مجوز برداشت می دهد . 

 

 

۱۷ آذر ۹۹ ، ۱۲:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی

بررسی مشکلات ساختاری کسب و کار (موردی)

بررسی مشکلات ساختاری کسب و کار و شرکت

 

شرکت تولیدی فعال در صنعت تولید سنسورهای حرارتی از منفی 200 درجه تا مثبت 2300 درجه سانتیگراد

این شرکت با تولید سنسورهای فوق پیشرفته یک شرکت پویاست که در سال 98 به عنوان شرکت دانش بنیان نوع 1 (های تک ) پذیرفته شد .

این گروه صنعتی با تعداد حدود 45 کارمند و پرسنل مستقیم اداری و فنی در شهر تهران مشغول به فعالیت است .

این شرکت در پی آن است که نیروی انسانی خود را تا سال آینده به 75 نفر برساند .

ساختار شرکت افقی است و فرهنگ سازمانی مناسب و جو کاری خوبی در مجموعه حکم فرماست .

این مجموعه با تولید محصولات خاص ، فنی و تخصصی و با کیفیت بسیار مناسب در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است که این رشد در سالهای آینده با توجه به نیاز بسیار کشور ، نبود رقیب داخلی ، قیمت بسیار زیاد محصولات مشابه خارجی ، کیفیت مناسب محصولات تولیدی و خوشنامی شرکت بسیار پر شتابتر پیش بیتی می شود .

اما این سازمان با اینکه فعالیت بسیار خوب و رو به جلویی را تجربه می کند با توجه به رشد ، مشکلات فراوانی نیز مواجه است ،

مشکلاتی از قبیل :

  • نبود شرح شغل مناسب و اختلاط وظایف درون ساختار
  • نبود بخش بندی مناسب و مدیریت های مجزابرای بخش ها مثل بخش فنی ، فروش , تولید ، خدمات
  • با رشد کار ؛ سخت شدن پیگیری انجام کار از یک مسیر مشخص و یک شخص مشخص که باعث شده بعضی مواقع کارها عقب افتاده یا موازی کاری صورت بگیرد یا مسئولیت متوجه یک شخص مشخص نباشد .
  • عدم توانایی مدیرعامل در هم راستا کردن اهداف همه عوامل با شرکت و بی خبری بعضی از کارکنان از فرآیند ، هدف ، سفارشات و....
  • عدم وجود سیستم تنبیه و تشویق درست
  • عدم تفویض اختیار و مسئولیت به مدیران میانی به صورت کامل
  • نبود کارسنجی و زمان سنجی مناسب کارها
  • تغییرات زیاد درونی و جابجایی های سریع کارکنان
  • وجود چند کارمند کلیدی و عدم جانشین پروری برای آنان
  • تجمع تصمیمات در دفتر مدیریت
  • استفاده نکردن از تکنیک های حل مشکل جمعی در فرآیندهای فنی ، تولیدی و کاری در شرکت و تصمیم گیری هایی بعضا بدون حضور کارکنان عملیاتی

 

با تشکر فراوان

محمد توفیقی 

۱۳ آذر ۹۹ ، ۱۴:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد توفیقی